Hvad er gaming?

Computeren er blevet en del af vores hverdag, og endda en så naturlig del, at vi ikke overvejer, at den er der. Dit vækkeur, din vaskemaskine, din kaffemaskine på jobbet, ja selv din bil og din telefon har en lille computer indbygget i sig, og denne mikroskopiske enhed er programmeret til at sørge for, at hverdagens systemer forløber så ukompliceret og automatisk som muligt. Når man siger ordet “computer”, vil de fleste lade tankerne svæve mod en computer med tilhørende skærm, tastatur og pegeredskab (en mus eller et touchpad), og det er gennem denne slags computer, at computerspil spilles. Computerenheder med skærme er en terminaler til adskillige tjenester for brugeren, såsom internettet, tekstbehandlingsprogrammer, billede- og videoredigeringsprogrammer. En anden tjeneste er at spille computerspil, hvilket i daglige tale bliver omtalt som ’gaming’. Gaming skal forstås som det ’at spille et computerspil’, hvilket både kan ske offline (uden brug af internetforbindelse) og online (med brug af internetforbindelse), og ordet gaming anvendes også som verbet; ’at game’ samt som navneord ‘en gamer; to gamere’. Computerspil kan games på adskillige computerplatforme; såsom stationære computere, bærbare computere, tablets, spillekonsoler og telefoner.

 

klar-til-upload-2

Hvor stort er gaming egentlig?

Gaming, har oplevet massiv vækst i takt med computerens udbredelse: I henhold til Interactive Software Federation of Europe’s rapport fra 3. kvartal 2015 gamer gennemsnitligt ca. 48% af befolkningen i England, Tyskland, Frankrig og Spanien. Samtidigt holder Entertainment Software Association statistik på, at 42% af amerikanere spiller tre eller flere timers computerspil om ugen. USA og Europa har de største markeder for computerspil, men er langt fra de markeder med den største vækst af computerspilssalg. Det mest vækstende marked er at finde i Nordafrika og Mellemøsten, som er estimeret til at fordoble omtrent hvert 5 år med dets vækst på 21% årligt. Latinamerika og Asien vækster også årligt med henholdsvis 14% og 13%, og anses som markeder med stort økonomisk potentiale for computerspilsinvestorer. I takt med at efterspørgslen stiger for spillene, så stiger udbuddet også. Der udvikles konstant nye computerspil som søger mod at matche forbrugernes ønsker og behov. (Disse tal er indhentet fra henholdsvis Newzoo, LAI Global Game Service og Statista.)

Hvornår gamer man, og hvem er en ‘gamer’?

Definitorisk er man i bund og grund en ‘gamer’ så snart man spiller et computerspil, men de færreste har lyst at betegne dem selv som ‘gamere’, hvilket bunder i social stigmatisering (Se min artikel, hvor jeg behandlede netop dette emne). Det er lige dele mænd og kvinder der spiller computerspillene, og gennemsnitsalderen for en gamer ligger på omtrent 35 år i de vestlige lande (Essential Facts About Computer Games). Selvom computerspillene spilles på tværs af alder og køn, så er det stadig den unge generation, hvor der procentmæssigt er flest der spiller. Hele 91% af børn og unge spiller computerspil i løbet af ugen i USA, og det har set sådan ud de sidste 5 år (CNET), hvorfor man må antage, at computerspil ikke blot er en trend, der vil passere foreløbigt, men derimod en aktivitet som vil forsætte med at vokse og udvikle sig.

Man skal være forsigtig med at skære computerspil over i én kam, for der er stor forskel på, hvilke spil man spiller, og hvad deres indhold er. Mange påstår også, at bestemte former for computerspil kan virke voldsfremkaldende, afhængighedsdannende, lærerige og direkte gavnlige for samfundet. Denne diskussion tager jeg også op i denne artikel. Der er stor forskel på, hvilke spil forskellige gamere spiller, alt efter køn og alder, og hvilket indhold de forskellige spil har. I henhold til en rapport af Spil Games spiller yngre piger hovedsageligt madlavnings- påklædnings- og kæledyrsspil, mens kvinder primært er optaget af ord- quiz-, gåde- eller matchingspil. Drenge og mænd er derimod meget ens i deres præferencer, og interesserer sig mest for racer-, sport- og actionspil. (Spil Games 2013).

På baggrund af internettet og gamingens udvikling inden for action- og sportsspil, er fænomenet e-sport er opstået. Læs mere om dette fænomen i artikelHvad er E-Sport?